Header Ads

Masa Depan Adalah Kami

Peduli Tetangga

Peduli Tetangga

Bukankah kita hidup di dunia ini gak sendirian,,,,
Bayangkan jika kita hidup sendirian.....
Untuk apa kita hidup, jika hanya sendirain...
Bayangkan jika kita tidak punya keluraga,tetangga,teman....
“Bukanlah orang yang beriman yang ia sendiri kenyang, sedangkan tetangga di sebelahnya kelaparan” (HR. Baihaqi).

Sungguh banyak sisi kehidupan yang bisa menjadi ladang pahala. Termasuk dalam hidup bertetangga. Lebih-lebih sebahagian di antara kita dianugerahkan rezeki yang lebih dari cukup untuk hidup sehari-hari. Maunya kelebihan itu bukan menjadi sumber dosa, karena menjadi tinggi hati.
Kelebihan itu idealnya menjadikan kita berhati lapang dan peka terhadap para tetangga, terutama yang hidupnya kurang berkecukupan. Kelebihan itu sepatutnya disisihkan sebahagiannya untuk membantu meringankan beban hidup mereka.
Dengan ringannya beban hidup, para tetangga menjadi lebih banyak punya waktu untuk beribadah kepada Allah. Dengan demikian, pahala ikut juga mengalir kepada orang-orang yang membantunya dengan ikhlas.
Karena itu, jangan berat hati untuk menolong tetangga. Apalagi Allah telah berjanji dalam kitab suci Alquran bahwa barangsiapa berbuat baik, maka sesungguhnya ia berbuat baik kepada dirinya. Sebaliknya, dikatakan Rasulullah SAW, barangsiapa saja yang membiarkan tetangganya kelaparan sedangkan ia sendiri kekenyangan, maka ia bukanlah orang yang beriman.

Sesungguhnya hidup berkelurga,bertetangga,rukun sesama itu indahhh...wwd

1 komentar:

  1. Perhatian !!! Perhatian !!!!
    Adakah anda memerlukan pinjaman? Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda pernah ditolak oleh bank dan agensi kewangan yang lain? Cuma perlu, kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda. Kami memberi pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2% kepada orang ramai, syarikat dan masyarakat dengan cara yang jelas dan mudah difahami, terma dan syarat ini.
    Tiada pemeriksaan kredit diperlukan, 100% dijamin. Sila memohon sekarang melalui e-mel kami dan anda akan gembira anda lakukan kerana kami akan membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu.
     
    Emel kami di: (Caroljonesloanfirm@gmail.com)

    BalasHapus